Návod:

[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
Monkey Island 1: The Secret of Monkey Island - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
Monkey Island 1: The Secret of Monkey Island
Byl jednou jeden Gajbraš a ten se chtěl stát pirátem.
Šel proto do Scumm Baru, promluvil si s třemi piráty a jedním psem. Ruff!
Pak si všiml důležitě vyhlížejících pirátů v zadní části místnosti.
Dal se s nimi do hovoru a dobře udělal, protože se dozvěděl, jak se stát
pirátem - stačí splnit tři úkoly - naučit se šermovat a porazit Sword
Mastera, najít ztracený poklad a ukrást sošku z rezidence guvernérky. Během
rozhovoru s piráty si Gajbraš všiml, že kuchař chodí obsluhovat hosty. Počkal,
až kuchař vyšel ven a zmizel v přední části místnosti, a vešel do
kuchyně. Zpod stolu vyndal hrnec (PICK UP POT), ze stolu sebral maso a vyšel
dveřmi vpravo na molo. Aby vzal rybu, musel nejdříve několikrát šlápnout
na prkno, aby racek, který mu v tom bránil, poodletěl. Pak se vrátil zpět
do kuchyně a rybu i maso si zde uvařil (USE FISH, HUNK OF MEAT WITH POT O'
STEW, PICK UP FISH IN STEW). Když vyšel z baru, dal se doleva a na
pozorovatelně vyzpovídal hlídače. Pak pokračoval doprava až k svítícímu
bodu uprostřed ostrova zvanému CLEARING. Dole uviděl cirkusová stan. Vešel
dovnitř, vložil se do hádky obou bratrů a souhlasil s tím, že se stane živým
nábojem do děla. Když po něm chtěli helmu, dal jim hrnec z baru. Za odměnu
dostal 478 zlaťáků. S penězi se vrátil zpět do vesnice a od baru pokračoval
doprava. Na náměstí si všiml muže s papouškem na rameni. Promluvil si s ním
a za sto zlaťáků si od něj koupil mapu. Podíval se do ní, ale zatím z ní
nebyl moc moudrý. Promluvil si rovněž s třemi muži nízkých mravů nalevo.
Nabídli mu rovněž mapu, tu si ale vzal, až když mu nabídli dva zlaťáky -
trošku neobvyklý obchod... Pak vešel do prvních dveří nalevo a ocitl se u
věštce. Vzal si slepici (PICK UP CHICKEN) a dále napravo si promluvil s věštcem.
Dozvěděl se tak něco ze své budoucnosti. Když vyšel ven, dal se průčelím
(archway) dozadu. Alej (alley) ho zaujala natolik, že se tam šel podívat. Po
rozhovoru se šerifem se vrátil doleva na ulici a prvními dveřmi napravo vešel
do obchodu. Vzal si zde lopatu (SHOVEL) a meč (SWORD). Pak zavolal prodavače
(USE BELL), promluvil si s ním a za obě věci zaplatil. Když vyšel ven,
objevil velký dům se zamřížovanými okny. Vešel dovnitř, našel tam vězně.
Zkusil si s ním promluvit, ale nešlo to, protože vězni páchlo z úst.
Gajbraš se proto vrátil do obchodu a koupil si zde bonbóny (BREATH MINTS).
Dal je vězni a mohl si tak s ním popovídat. Dozvěděl se, že žluté květiny
rostoucí na ostrově mají uspávací účinek. Opustil vesnici a šel k domu v
pravé části ostrova (house). Na mostě byl zastaven trollem, ale poté, co
troll dostal rybu, mohl Gajbraš pokračovat v cestě. Před domem si přečetl
ceduli - za 30 zlaťáků se zde může naučit šermovat. Ihned toho využil a
zaklepal na dveře. Po kratším přemlouvání si konečně muž dal říct.
Gajbraš mu dal 30 zlaťáků a ukázal meč. Během lekce se dozvěděl, v čem
spočívá tajemství šermu - správně odpovědět na každou narážku. Při
cestě zpět do vesnice si Gajbraš všiml místa zvaného FORK a rozhodl se, že
se tam podívá. Vypadalo to na bludiště, takže Gajbraš zkusil použít mapu
od muže s papouškem a vydal se nejprve zpět, tj. nahoru. Zde si utrhl žlutou
květinu a šel dále podle mapy - doleva, doprava, doleva, doprava, nahoru,
doprava, doleva a nahoru. Úplně napravo pak objevil na zemi kříž a za ním
dvě tabule. Přečetl si, co je na nich napsáno, a na místě X začal kopat
(USE SHOVEL with X). Po několika hodinách perné práce nalezl opravdový
poklad - jedno obyčejné tričko. Nicméně první ze tří úkolů byl splněn.
Aby se naučil správné odpovědi na jednotlivé narážky, musel Gajbraš
zastavovat piráty chodící po ostrově a dávat se s každým do šarvátky.
Teprve když se naučil 10 z 16 odpovědí, nechal toho a vrátil se do vesnice.
V obchodě požádal prodavače, aby mu vyjednal souboj se Sword Masterem.
Jakmile prodavač vyšel z obchodu, Gajraš ho pronásledoval až k Sword
Masterovi - ukázalo se, že je to žena jménem Carla. Vyzval ji na souboj. Byl
překvapen, že její narážky nezná, nicméně brzo mu došlo, že odpovědi
naučené od pirátů budou fungovat i zde. Po pěti správných odpovědí se
Carla vzdala a věnovala Gajbrašovi další tričko do sbírky. Po úspěšném
souboji se Gajbraš vrátil zpět do vesnice. Od vězení pokračoval průčelím
(archway) doleva až k rezidenci guvernérky. Byl nemile překvapen štěkajícími
psy, když však použil na maso žlutou květinu (USE YELLOW PETAL WITH STEWED
MEAT) a výsledek hodil psům (GIVE MEAT WITH CONDIMENT TO DEADLY PIRANHA
POODLES), ti usnuli a cesta do rezidence byla volná. Uvnitř se Gajbraš dal
dveřmi napravo a popral se zde se šerifem. Toho se mu nakonec podařilo
zamknout. Získal přitom řadu věcí, zejména spray. Ten by se mohl hodit na
krysy, takže Gajbraš zašel znovu do vězení a Otisovi ho předal (GIVE
GOPHER REPELLENT TO PRISONER). Za odměnu získal od něj dort. Ten snědl (USE
CAKE) a tím získal pilník, který byl zapečený uvnitř. Vrátil se zpět do
rezidence, podíval se na otvor ve zdi (LOOK AT GAPING HOLE), prolezl jím, za
pomoci pilníku otevřel trezor a vzal sošku. Při odchodu z rezidence byl ale
Gajbraš zastaven šerifem. Řekl mu, že ho ke krádeži navedli piráti (4.
volba). Protože se ale objevila guvernérka, musel šerif odejít a na Gajbraše
čekal velice zajímavý rozhovor s guvernérkou. Při opuštění rezidence byl
ale Gajbraš šerifem chycen. Šerif ho odvedl na molo, k noze přivázal sošku
a tu hodil do moře. Záchrana nebyla pro Gajbraše složitá, stačilo pouze vzít
sošku (PICK UP FABULOUS IDOL). Poté, co vylezl znovu na molo, spatřil v dáli
odjíždějící loď a od hlídače se dozvěděl, že guvernérka byla unesena
pirátem Le Chuckem. Bylo jasné, že Gajbraš musí něco podniknout pro její
záchranu. Vydal se nejprve do Scumm Baru. Ze stolů sebral všech pět hrníčků,
promluvil si s kuchařem, který mu poradil, ať si najme loď a Le Chucka pronásleduje.
V kuchyni si Gajbraš nabral do hrníčku grog (USE MUG WITH BARREL) a vydal se
na cestu do vězení. Když hrníček začal děravět, přelil grog do dalšího
hrníčku. Ve vězení za pomoci grogu otevřel vězni Otisovi dveře od cely a
řekl mu, že guvernérka byla unesena. Při cestě vesnicí na ostrov se
zastavil u věštce, dozvěděl se další detaily ze své budoucnosti. Pak spěchal
za Carlou a když jí řekl, že guvernérka byla osvobozena (3. volba), získal
ji jako člena posádky. Pak se vydal na malý ostrůvek na severovýchodě
(island). Přes vodu se dostal za pomoci slepice (USE CHICKEN ON CABLE). Vešel
do domu a promluvil si zde s mužem - nejprve o tetování (2,2,1,3) a pal o únosu
guvernérky (1,3). Aby dokázal, že je opravdovým kapitánem, musel Gajbraš
dokázat svou odvahu - pohladit nebezpečné zvíře (OPEN DOOR, STROKE
MURDEROUS WINGED DEVIL). Tím byl získán další člen posádky. Teď ještě
získat nějakou loď. Gajbraš se proto vydal do vrakoviště lodí (lights).
Ihned se ho zmocnil Stan a začal mu lodě nabízet. Gajbraš mu řekl, že zatím
nemá dost peněz, ale že si na loď půjčí (3,2,4,5). Stan mu jako suvenýr
dal vizitku a kompas. Gajbraš se vrátil zpět do vesnice a v obchodě požádal
prodavače o půjčku (2,1,3). Když prodavač otevíral dvakrát sejf,
zapamatoval si jeho kombinaci a když prodavače poslal pryč se vzkazem pro
Sword Mastera, sejf otevřel (PULL a PUSH HANDLE, přičemž PULL znamená pohyb
páčky proti a PUSH ve směru hodinových ručiček) a vyndal z něj doklad o
poskytnutí půjčky. Pak se vrátil ke Stanovi a po složitém dohadování loď
koupil za 5000 zlaťáků (3,4,3,2,1,3,2,2,3,2,3,3,4,1,3,2,4,4,1, 3,2,4). Po návratu
do vesnice mu Stan loď na molu předal a tak Gajbraš mohl se svou posádkou
vyplout na cestu. V kapitánově kabině Gajbraš nejprve otevřel zásuvku psacího
stolu a podíval se dovnitř (LOOK AT DRAWER). Našel tam knihu a v ní zmínku
o kouzle se speciální polévkou, pomocí něhož se dá dostat k Opičímu
Ostrovu. Ze stolu sebral pero a inkoust a vyšel na palubu. Po provazovém žebříku
vylezl na stožár (WALK TO ROPE LADDER), kde sebral pirátskou vlajku (PICK UP
JOLLY ROGER). Slezl zase dolů, promluvil si s línou posádkou a poklopem se
dostal do podpalubí (WALK TO HATCH 2x). Sebral zde lano (PICK UP GIANT PIECE OF
ROPE), otevřel truhlu vpravo dole, podíval se dovnitř a našel láhev vína.
Otevřel jeden ze sudů vlevo (OPEN KEGS) a nabral si trochu střelného prachu.
Pak vylezl po žebříku nahoru. Dveřmi vzadu se dostal do kuchyně. Otevřel
skříň, vyndal krabici s vločkama (PICK UP CEREAL), otevřel ji a uvnitř našel
nějakou odměnu. Když se na ni lépe podíval (LOOK AT PRIZE), zjistil, že je
to klíč. Vrátil se proto do kapitánovy kabiny a za pomoci tohoto klíče
odemkl skříň napravo (USE SMALL KEY WITH CABINET). Truhlu, která byla uvnitř,
otevřel a podíval se do ní, našel konečně recept na polévku, o níž byla
zmínka v knize, a skořici. Pak se Gajbraš vrátil do kuchyně. Do hrnce na
plotně postupně naházel skořici (CINNAMON STICKS), bonbóny (BREATH MINTS),
pirátskou vlajku (JOLLY ROGER), inkoust, láhev vína, slepici, vločky (CEREAL)
a střelný prach. Poté, co se Gajbraš probral, zjistil, že loď je již u
Opičího Ostrova. Teď ještě jak se dostat na břeh. Při pohledu na dělo ho
napadla příhoda s cirkusem na začátku příběhu. Vrátil se proto do kuchyně,
kde sebral hrnec, a zapálil jednu ze Stanových vizitek. V podpalubí si ze
sudu opět nabral trochu střelného prachu (OPEN KEGS) a vrátil se na palubu k
dělu. Přivázal k němu lano (USE GIANT PIECE OF ROPE WITH CANNON), nasypal do
něj střelný prach (USE GUNPOWDER IN CANNON NOZZLE) a provaz zapálil (USE
FLAMING MESS WITH FUSE). Rychle si nasadil helmu (USE POT) a nechal se vystřelit
na ostrov. Po probuzení si Gajbraš nejprve přečetl zprávu na stromě a
sebral ze země banán. Pak se vydal džunglí nahoru a doleva až k pevnosti (fort).
Vzal si dalekohled (spyglass) i lano a strčil do děla (PUSH CANNON). To přivolalo
Hermana Toothroota. Gajbraš si s ním promluvil a po jeho odchodu sebral ze země
střelný prach a vydal se prozkoumat ostrov napravo od pevnosti. Došel až k
River Forku, přečetl si zprávu pod kamenem, ten si však nechal, protože
zjistil, že se jedná o pazourek (flint). Pak přešel přes most a po schodech
se dostal nahoru. Po přečtení zprávy prozkoumal primitivní stroj skládající
se z kmene a dvou balvanů. Dvakrát ho posunul (PUSH PRIMITIVE ART), takže nyní
kmen ukazoval přímo na něj. Po schodech se vyšplhal až na vrchol skály a
shodil dolů velký kámen (PUSH ROCK). Za pomoci stroje se mu podařilo trefit
banánovník u pobřeží. Jen tak pro legraci si Gajbraš zkusil zajít až na
pravý okraj útesu a byl překvapen hláškou známou z her Sierry. Pak sešel
dolů po schodech až k řece. Všiml si přehrady a v jeho hlavě se zrodil nápad
- probourat hráz. Nasypal proto na kámen střelný prach (USE HANDFUL OF
GUNPOWER WITH DAM) a za pomoci pazourku a kompasu ho zapálil (USE NOTEWORTHY
ROCK WITH MAGNETIC COMPASS). Probouráním hráze dosáhl napuštění rybníku
(pond) o kousek níže. Ihned se tam vydal. Objevil mrtvolu, když ji
prozkoumal, objevil se Herman. Promluvil si s ním (3,3,3,3,1,1,1) a ani zde se
nezapomněl podívat na zprávu ležící na zemi. U mrtvoly našel další
lano, které si vzal ssebou. Od rybníka pokračoval dolů až k průrvě (crack).
K větvi a pařezu přivázal obě lana a slezl dolů (USE ROPE WITH STRONG
BRANCH, USE ROPE WITH STURDY STUMP, WALK TO OARS). Sebral obě pádla a vrátil
se na pláž, kde poprvé přistál. Sebral oba banány a když dal do loďky
vesla, mohl ji použít. Nejprve pádloval na pláž pod mysem, kde našel láhev
a v ní další zprávu. Pak mys obeplul a nahoře našel další pláž. Pěšky
se džunglí dostal až do vesnice (village). Šel stále doleva až k velké
hlavě a z misky před ní si vzal dva banány. Na zpáteční cestě byl vyrušen
vesničany, ti ho zavřeli do jedné z chýší. I zde na Gajbraše čekala zpráva.
Po jejím přečtení sebral ze země lebku a všiml si, že ležela na uvolněném
prkně. Když ho odsunul (PUSH LOOSE BOARD), mohl se celkem snadno dostat ven.
Vrátil se k loďce a pádloval k pláži s banánovníkem. Pak se vydal opět
do džungle. Mezi pláží a průrvou si všiml blikajícího bodu - opice (monkey).
Šel k ní a dal jí všech pět banánů. Od opice šel směrem k mysu, uprostřed
něhož objevil mýtinu (clearing). Všiml si, že opice jde za ním. Šel stále
doprava až k dvěma totemům. Zatlačil na nos jednoho z nich, čímž otevřel
vchod k velké opičí hlavě. Jen na chvíli, protože jakmile se Gajbraš nosu
pustil, vchod se opět uzavřel. Naštěstí opice za nos opět zatlačila a
vchod tak zůstal otevřen. Gajbraš šel až k velké hlavě (WALK TO GIANT
MONKEY HEAD), ze země vzal malou sošku (PICK UP WIMPY LITTLE IDOL). Za pomoci
loďky se přepravil zpět do vesnice. Tam sice byl opět chycen, ale když
domorodcům nabídl sošku (GIVE WIMPY LITTLE IDOL TO CANNIBALS), mohl se po
vesnici volně pohybovat. Hned toho využil a vešel do chýše, kde byl vězněn.
Vzal si odtud Hermanův sběrač banánů. Když vyšel ven, nalezl ve vesnici
Hermana. Předal mu sběrač banánů a získal zato klíč od velké opičí
hlavy. Opustil vesnici, ale ihned se do ní zase vrátil. Po rozhovoru s
domorodci (1,1,1,4,3,1,1,1,1) jim věnoval jeden z letáčků od Sama (leaflet).
Odměnou mu byla hlava s náhrdelníkem sloužící jako navigátor. S pomocí
loďky se Gajbraš vrátil zpět k opičí hlavě. Za pomoci Hermanova klíče
ji otevřel (USE MONKEY HEAD KEY IN GIGANTIC MONKEY EAR) a vešel dovnitř. V
bludišti se celkem snadno orientoval, stačilo když použil hlavu (USE
NAVIGATOR HEAD) a šel stále za jejím nosem. U lodi si Gajbraš s hlavou
promluvil (TALK TO HEAD OF NAVIGATOR). Přesvědčil ji, že potřebuje náhrdelník
(2,2,2,2,2). Ten si pak oblékl (USE NECKLACE OF NAVIGATOR), čímž se stal
neviditelným a mohl se vydat na loď. Napravo od tančících duchů našel
poklop, slezl jím do podpalubí, prošel kolem spícího ducha a ve vedlejší
místnosti se snažil chytit slepici. Moc se mu to nepovedlo, ale pírko, které
získal, mu stačilo. Vrátil se ke spáči a pírkem ho polechtal na nohou (USE
GHOST FEATHER WITH SLEEPING GHOST CREW). Ze země sebral láhev grogu a vrátil
se po žebříku zpět na palubu. Šel stále doleva kolem tančících duchů a
dveřmi vlevo vešel do kabiny Le Chucka. Pomocí magnetického kompasu získal
klíč (USE MAGNET COMPASS WITH KEY) a vrátil se do podpalubí, kde se pokoušel
chytat slepice. Klíčem odemkl poklop a sešel dolů. Krysám nalil trochu
grogu do misky (USE JUG O'GROG WITH DISH) a z velké nádoby napravo si vzal
trochu sádla. Vrátil se na palubu a sádlem namazal dveře napravo od tančících
duchů. Vešel dovnitř, sebral zde nářadí a vrátil se zpět ke slepicím.
Úplně napravo našel bednu, kterou za pomoci nářadí otevřel (USE GHOST
TOOLS WITH GLOWING CRATE). Podíval se dovnitř a našel kouzelný kořen (VOODOO
ROOT). Rychle opustil loď a vydal se doleva. Po nějaké době se ocitl ve
vesnici. Předal domorodcům kořen, promluvil si s tříhlavou opicí a nakonec
od domorodců získal sprej ničící duchy. Rychle pospíchal zpět k lodi. Tu
tam ale nenašel, pouze sluhu Le Chucka. Od něj se dozvěděl, že Le Chuck
odplul zpět na Melée Island a že si chce guvernérku vzít. Naštěstí se
objevil zbytek Gajbrašovy posádky, takže mohli rychle vyrazit. Jakmile se
Gajbraš ocitl na ostrově, rychle spěchal do kostele (budova mezi vězením a
obchodem). Dva piráty po cestě zlikvidoval sprejem. Vešel dovnitř, přerušil
svatbu a po menší výměně názorů se ocitl před Stanovým obchodem. Rychle
sebral ze země sprej a použil ho na Le Chucka.
Poznámka 1: Hru je možno dohrát i druhým způsobem. Pokud se
nepohne primitivním strojem na Opičím Ostrově, kámen zasáhne loď a ta se
potopí, takže s ní není možné se vrátit zpět. Vše pak probíhá stejně
až do rozhovoru s duchem sluhy Le Chucka. Pak se objeví Herman a ten sveze
Gajbraše zpět na Melée Island. V závěrečném filmu pak Gajbraš vzpomíná,
že zapomněl na Opičím Ostrově nikoli Hermana, ale svou posádku...
Poznámka 2: narážky a odpovědi na ně Celkem je 16 narážek. V
první řádce je uvedena narážka pirátů, v druhé narážka Carly a ve třetí
správná odpověď.
This is the END for you, you gutter-crawling
cur!
I've got a long, sharp lesson for you to learn today.
And I've got a little TIP for you. Get the POINT?
Soon you'll be wearing my sword like a
shish kebab!
My tongue is sharper than any sword.
First you'd better stop waving it like a feather-duster.
My handkerchief will wipe up your blood!
My name is feared in every dirty corner of this island!
So you got that job as janitor, after all.
People fall at my feet when they see me
coming.
My wisest enemies run away at the first sight of me!
Even BEFORE they smell your breath?
I once owned a dog that was smarter than
you.
Only once have I met such a coward!
He must have taught you everything you know.
You make me want to puke.
If your brother's like you, better to marry a pig.
You make me think somebody already did.
Nobody's ever drawn blood from me and
nobody ever will!
No one will ever catch ME fighting as badly as you do.
You run THAT fast?
You fight like a dairy farmer.
I will milk every drop of blood from your body!
How appropriate. You fight like a cow.
I got this scar on my face during a
mighty struggle!
My last fight ended with my hands covered with blood.
I hope now you've learned to stop picking your nose.
Have you stopped wearing diapers yet?
I hope you have a boat ready for a quick escape.
Why, did you want to borrow one?
I've heard you were a contemptible sneak.
My sword is famous all over the Caribbean!
Too bad no one's ever heard of YOU at all.
You're no match for my brains, you poor
fool.
I've got the courage and skill of a master swordsman!
I'd be in real trouble if you ever used them.
You have the manners of a beggar.
Every word you say to me is stupid.
I wanted to make sure you'd feel comfortable with me.
I'm not going to take your insolence
sitting down!
You are a pain in the backside, sir!
Your hemorrhoids are flaring up again, eh?
There are no words for how disgusting
you are.
There are no clever moves that can help you now.
Yes there are. You just never learned them.
I've spoken with apes more polite than
you.
Now I know what filth and stupidity really are.
I'm glad to hear you attended your family reunion.
|